Capelle aan den IJssel

Parkeerregulering Fascinatio

Parkeeroverlast in de woonwijk

In delen van Fascinatio werd door bewoners parkeeroverlast ervaren; op drukke momenten was de parkeerdruk zo hoog dat bewoners niet in hun eigen straat konden parkeren. De gemeente deed hier in 2018 en 2019 onderzoek naar en daaruit bleek dat dit overdag werd veroorzaakt door werknemers en bezoekers van bedrijven aan de Fascinatio Boulevard, die in de woonwijk parkeren om dat er bij de bedrijven zelf te weinig plek was. Dat leidde met name in het noordwestelijk deel van de wijk (Flatusstraat e.o.) tot parkeeroverlast.

Aanleiding om parkeerregulering te onderzoeken

Deze parkeeroverlast leidde tot klachten meldingen bij de gemeente en het verzoek om hier iets aan te doen. De gemeente besloot om de mogelijkheid van parkeerregulering in de woonwijk, om de parkeeroverlast tegen te gaan, nader te verkennen. Dit is ook opgenomen in het eind 2021 door de gemeenteraad vastgestelde Ruimtelijke Toekomstperspectief (RTP) Fascinatio.

Vormen van parkeerregulering

Er zijn verschillende vormen van parkeerregulering; betaald parkeren, vergunningshoudersparkeren en een blauwe zone. Iedere vorm heeft zijn eigen voor- en nadelen. Daarnaast spelen andere vragen, zoals de dagen en tijden waarop regulering nodig zou zijn, in welke delen van de wijk dit aan de orde zou kunnen zijn en hoe wordt omgegaan met de woonkavels aan de Fascinatio Boulevard.

Samen met de wijk

Er is een traject gestart om de nut, noodzaak en mogelijkheden van parkeerregulering nader te verkennen. Dat doet de gemeente samen met inbreng uit de wijk. Dat gebeurt op twee manieren:

  • Er is een werkgroep waarin vertegenwoordiging van de gemeente, bewoners, het dagelijks bestuur van het Wijk Overleg Platform (WOP), de Stichting Wijkbelangen Fascinatio (SWF), Opgaveteam (OT) Mobiliteit, bedrijven en scholen samenwerken om goed in beeld te brengen wat er speelt in de wijk met betrekking tot parkeren, welke mogelijke vormen van parkeerregulering er zijn en welke keuzes aan de orde zijn in het geval van parkeerregulering. En deze werkgroep denkt na over de manier waarop de hele wijk kan worden betrokken in de keuzes over mogelijke parkeerregulering.

  • Een voorwaarde voor het invoeren van parkeerregulering is dat hiervoor genoeg draagvlak aanwezig is onder de bewoners van Fascinatio. Om dit te peilen is afgesproken een enquête in de wijk uit te zetten waarmee we het draagvlak voor parkeerregulering onder de bewoners wijk goed in beeld kunnen brengen.

De verslagen van de bijeenkomsten van de werkgroep en de presentaties die zijn gebruikt tijdens deze bijeenkomsten treft u op deze website.

Stand van zaken begin 2023

De beschreven problematiek van parkeeroverlast wijzigde begin 2020 met beperkingen als gevolg van Covid. Doordat veel minder mensen naar kantoor gingen, was er vanaf dat moment geen sprake meer van overlast. Dat leidt tot de vraag of er sprake zal zijn van een structureel effect of dat op termijn de kantoorbezetting en daarmee ook de parkeeroverlast toch weer zal terugkeren.

Voor de zomer van 2022 is in de werkgroep besproken om dit najaar een enquête uit te zetten in het noordwestelijk deel van de wijk, om te peilen of daar nu parkeeroverlast wordt ervaren en zo ja, hoe er dan wordt aangekeken tegen invoering van een vorm van parkeerregulering. Dit vanuit de gedachte dat steeds meer mensen weer naar kantoor gaan en er op dit moment geen beperkingen gelden en er dus mogelijk weer overlast optreedt.

De gemeente heeft afgelopen periode de situatie herhaaldelijk gemonitord. De parkeerterreinen bij de bedrijven worden goed gebruikt en de parkeerplaatsen langs het noordwestelijk deel van de Fascinatio Boulevard ook, maar iets verderop langs de Fascinatio Boulevard waren vaak nog parkeerplaatsen leeg. En ook in het betreffende deel van de wijk (ook in de Flatusstraat waar logischerwijs de parkeerdruk als eerste opliep en sprake was van overlast) was er overdag op werkdagen geen knelpunt: genoeg lege parkeerplaatsen. De gemeente ontvangt momenteel ook geen meldingen of klachten.

We hebben daarom in de werkgroep afgestemd of nu het goede moment is voor het onderzoek. Een onderzoek zou moeten worden uitgevoerd als er een aanleiding is en die aanleiding zien we momenteel niet, gegeven de parkeersituatie. Daarbij: het is niet wenselijk om iedere paar maanden zo’n enquête uit te zetten. Daarmee is de conclusie dat het beter is om te wachten met het onderzoek tot het moment dat de parkeerdruk mogelijk toch verder oploopt en er (weer) een aanleiding ontstaat. Dus niet nu het onderzoek uitzetten, maar de situatie blijven monitoren en alsnog het onderzoek uitvoeren als er aanleiding is.

Downloads

Meer weten over dit project?

Nieuws

Er zijn geen nieuwsberichten