Capelle aan den IJssel

Gezichten in de Wijk - Jorien Kraal

Zoveel gezichten, net zoveel persoonlijke verhalen. In deze rubriek stellen we Capellenaren aan je voor die met hart voor buitenruimte meedenken en meedoen in de wijk.

‘Grijs schoolplein is groene speelplek voor leerlingen en buurtkinderen geworden’

Jorien Kraal door Jan Kok.

De leerlingen van de Groen van Prinstererschool en kinderen uit de buurt hebben sinds mei vorig jaar een prachtig plein om op te spelen. Niet meer grijs en grauw zoals voorheen, maar groen en uitdagend. “Er was een ouder die zei dat-ie tranen van ontroering in de ogen kreeg. En ik snap dat heel goed”, zegt schoolleider Jorien Kraal.

Eerder zou het schoolplein alleen maar een kleine opknapbeurt krijgen. “We moesten wel actie ondernemen, want bij regen werd het plein èèn groot zwembad. Er lagen alleen maar tegels, we hadden een voetbalveld en enkele toestellen. Het idee was eerst om de boel wat op te pimpen, door een aanvraag bij het Denk & Doe Mee!-Fonds. In het overleg met ouders en wijkbewoners, zei één van de bewoners uit de buurt dat je ook kunt werken met een fondsenwerver.”

Groots

Daarop besloot de school het groots aan te pakken. “Het geld dat we beschikbaar hadden voor het snelle opknappen van het plein, is geïnvesteerd in een fondsenwerver en een ontwerper. Dat was een goede zet, want ze hebben ruim tien keer zoveel geld bij elkaar weten te krijgen.” En zo was er 350.000 euro beschikbaar voor het maken van een aantrekkelijke speelplek, die ook nog eens regenwater goed kan verwerken.

Jorien: “Voor de inrichting zijn we met de leerkrachten en de kinderen om tafel gaan zitten. Ook de ouders in de commissie en langs het hek gaven input. Verder hebben we de buurt erbij betrokken door middel van een inloopbijeenkomst. Daar kwam niemand op af, maar we kregen wel enkele suggesties per mail.”

Struinpad

De belangrijkste wensen van de kinderen: de terugkeer van het voetbalveld, een glijbaan en een plek om beestjes te zoeken. “Dat voetbalveld moest terug en voor het zoeken naar beestjes hebben we een struinpad aangelegd. Verder wilden kinderen graag plekken om je te kunnen verstoppen en ook daar hebben we de inrichting op aangepast.” Het grote plein is ingedeeld in verschillende zones: een voetbalzone, een gebied om te struinen en een zone om groepspellen te doen.

Een wens van de leerkrachten was een plek om buitenlessen te geven. “Daarbij was een buitenlokaal belangrijk”, vertelt Jorien. “We hebben nu een zitbank in arenavorm voor de hele klas. Je merkt dat er meer buitenlessen worden gegeven, ook in bijvoorbeeld rekenen en taal.”

Het plein, waarvan ongeveer een derde groen is ingericht, heeft ook twee zandbakken. Niet zozeer voor de leerlingen, maar voor de kleinere kinderen uit de buurt. “Het grote plein is na schooltijd, in de weekenden én vakanties ook toegankelijk voor de wijk. Een aantal wijkbewoners heeft een sleutel en zorgt dat de hekken open en dicht gaan. Dit zijn ouders van school, maar ook bewoners die geen kinderen op deze school hebben.”

Regenwater

Doordat er veel tegels zijn verdwenen, kan regenwater via een ondergrondse berging makkelijker in de grond zakken. Ook zijn regenpijpen afgekoppeld. Daardoor stroomt het water dat op het dak valt niet meer in de riolering, maar komt in de plantperken of een regenton terecht. “Dat is heel zichtbaar voor de leerlingen, zo zien zij ook wat je met regenwater kunt doen.” De gemeente Capelle heeft met de herinrichting van de straat hier ook rekening mee gehouden. Zo stroomt regenwater door geulen zichtbaar naar het oppervlaktewater.

Elke groep van de school is verantwoordelijk voor het onderhoud van een eigen perkje. “Je merkt dat kinderen het leuk vinden om te helpen. Niet alleen met het perkje, maar ook met andere dingen. Zo was ik laatst zand aan het opvegen dat naast de zandbak lag. Er waren in een mum van tijd een stuk of vijf kinderen die het heel leuk vonden om te bezemen.”