Capelle aan den IJssel

Nieuw fietsbeleid

Vaststelling fietsbeleid 2023

De gemeente is bezig met nieuw fietsbeleid. Hierin staan doelen en plannen voor betere fietsinfrastructuur, fietsparkeren en fietsstimulering. Het oude fietsbeleid wordt tegen het licht gehouden, en de prioriteiten worden ditmaal opnieuw vastgesteld.

Themabijeenkomst

Op woensdag 11 oktober organiseren we een themabijeenkomst over het nieuwe fietsbeleid in Capelle aan den IJssel. We laten graag zien welke plannen we hebben en zijn benieuwd naar uw mening en aanvullingen.

Wanneer: Woensdag 11 oktober

Waar: Het gemeentehuis aan de Rivierweg 111

Hoe laat: U bent welkom vanaf 19.45 uur. Om 20.00 uur starten we met een algemene presentatie over het concept fietsbeleid tot nu toe. Daarna gaan we aan verschillende tafels graag hierover met u in gesprek.

Fietsgebruik in Capelle

Capelle heeft een relatief laag fietsgebruik in vergelijking met buurgemeenten. Het overkoepelende mobiliteitsprogramma heeft tot doel om het fietsgebruik te laten groeien. Dit heeft positieve gevolgen op allerlei vlakken.

  • Fietsen brengt bereikbaarheid voor jong en oud
  • Fietsen maakt gezonder
  • Mensen die zich uitstekend/ goed fit voelen fietsen 31% minstens 4x per week. (Burgerpanel)
  • Mensen die zich een beetje/ niet fit voelen fietsen 10% minstens 4x per week.
  • Fietsgebruik is ruimte-efficiënter. Zo kan Capelle blijven groeien en behoudt het ruimte voor groen in de stad.

Eerdere reacties

Eerder is met de Capelse Jongerenraad in een openhartig gesprek over de staat van het fietsen in de gemeente gesproken. Opvallende punten waren:

  • De verkeersdrukte en haast van weggebruikers werd daarbij als onprettig benoemd.
  • De fiets was vooral praktisch, maar werd niet als leuk of gemakkelijk ervaren.

Daarnaast is het Burgerpanel bevraagd over de ervaring van fietsen in Capelle, waarvoor de volgende reacties opvallend zijn:

  • 75% bewoners noemt verkeersveiligheid belangrijker dan doorstroming.

  • 32% van de bewoners vind de fietsinfrastructuur veilig voor jong en oud.

  • Slecht ervaren bereikbaarheid van belangrijke buurgemeenten (Krimpen ad IJssel en Rotterdam)

  • 80% is autogebruiker tegenover 50% fietser in Capelle (dit betekent dat ze tenminste 1x per week fietsen of autorijden).

  • Inwoners maken vooral gebruik (46%) van een stadsfiets, maar ook van een elektrische fiets (37%).

  • De inwoners die wel een e-bike hebben, maken met name minder gebruik van de auto (60%). Een kwart zegt dat er geen verandering is in de manier waarop ze zich verplaatst.

  • Men is gemiddeld bereid iets meer dan 11 kilometer af te leggen met de fiets voor werk.

Meer weten over dit project?
  • Gemeente Capelle aan den IJssel

Nieuws

Er zijn geen nieuwsberichten