Capelle bouwt aan de stad

Maatregelen Algeracorridor

Minder files en verbeteren leefbaarheid omwonenden

Capelle aan den IJssel
Capelle bouwt aan de stad

Op de wegen in het zuidoosten van de Rotterdamse regio is het erg druk. Zo staan er al jarenlang files op de route tussen het Kralingseplein en Krimpenerwaard. Deze route staat ook wel bekend als de Algeracorridor. Door de verkeersdrukte staat de leefbaarheid van omwonenden onder druk. Ook is de bereikbaarheid van de regio niet goed.

Samen met andere gemeenten en partijen aan de slag gegaan. Er zijn maatregelen bedacht om de doorstroming te verbeteren. Sommige maatregelen worden snel uitgevoerd of zijn al gestart (korte termijn aanpak), andere hebben wat meer tijd nodig (maatregelen lange termijn).

Maatregelen op korte termijn (KTA)

Aangezien het nog even duurt voor de lange termijn maatregelen uitgevoerd worden, is Capelle samen met haar partners aan de slag gegaan met projecten die op kortere termijn uitgevoerd konden worden. Deze maatregelen vonden ook buiten het Capelse grondgebied plaats, zoals de aanpassing van de Grote Kruising in Krimpen aan den IJssel. 

De Capelse maatregelen zijn als volgt:

  • Fietscorridor Algerabrug – Capelsebrug: Het verbeteren van de fietsroute Algerabrug – Capelsebrug via de Sibeliusweg. De definitieve plannen zijn in 2023 vastgesteld. In de tweede helft van 2024 staat de start van de werkzaamheden ingepland. De uitbreiding van de fietsenstalling ter hoogte van Capelsebrug is al klaar, die ook onderdeel uitmaakte van het korte termijn maatregelenpakket. Extra informatie over de Fietscorridor is hier beschikbaar.
  • Herindeling Capelseplein: Met de asfalteringswerkzaamheden op de Algeraweg in september 2022 zijn de opstelvakken voor het Capelseplein aangepast. Met aangepast belijning hebben wij er voor gezorgd dat er meer opstelruimte is voor verkeer vanuit Krimpen richting Rotterdam. Dit zorgt voor een betere doorstroming.
  • Zuidelijke fietsroute Algerabrug – Rotterdam (via de dijk): Het gaat hier om een verbetering van de huidige fietsroute vanaf de Algerabrug langs de IJsseldijk richting Rotterdam. De kruispunten die fietsers onderweg tegenkomen worden veiliger gemaakt. Daarnaast is er een voetpad langs het fietspad en een fietsstraat ter hoogte van de Zeeheldenbuurt opgenomen in de plannen. De aanbesteding wordt in 2025 opgestart. De uitvoering start in de tweede helft van 2025 of begin 2026. Meer informatie staat op de website van de gemeente Zuid-Holland.
  • Geluidsoverlast maatregelen Algeraweg. Met informatieborden, markeringen op het wegdek en verkeersborden met smiley’s worden automobilisten gestimuleerd hun snelheid aan te passen. Daar komen nog permanente snelheidsdisplays op de Algeraweg bij. De RET zet sinds de zomer van 2022 stillere elektrische bussen in op buslijnen over de Algeraweg.
  •  Afgeplakt verkeerslicht. In de richting Capelseplein richting de Algerabrug is het verkeerslicht voor de rechtdoorgaande beweging afgeplakt en is de rijstrookindeling aangepast. Daardoor kunnen auto’s zich zonder verkeerslicht samenvoegen met het busvervoer voordat men de Algerabrug oprijdt. Dit ging samen met de permanente afsluiting van de invoeger vanaf de Nijverheidsstraat richting Krimpen aan den IJssel. Uit metingen blijkt dat de doorstroming is verbeterd.

Maatregelen op lange termijn

De betrokken gemeenten en partijen zijn het eens geworden over de verdere uitwerking van de lange termijn maatregelen voor de Algeracorridor (N210). De uitvoering start in 2027.

  • Capelseplein: De meest opvallende maatregel is de ombouw van de rotonde Capelseplein. Dat wordt gedeeltelijk een ongelijkvloerse kruising. In de richting van Krimpen naar Rotterdam komt er op het Capelseplein een tunnel met 2 autorijstroken. Ook maken we een tunnel met 2 rijstroken voor fietsers bij het Capelseplein. Dit verbetert de doorstroming van het verkeer.
  • Vanaf de Algeraweg komt er een directe aansluiting op de wisselstrook richting Krimpen aan den IJssel. Om zo ook in die richting de doorstroming te verbeteren. In de volgende fase moet duidelijk worden of de Algeraweg wel of niet verbonden blijft met de Ketensedijk. Hier doen we verder onderzoek naar in de volgende fase van de uitwerking. Om uiteindelijk een zorgvuldige keuze te kunnen maken.
  • Busbaan richting het Capelseplein (op de Algeraweg) wordt extra rijstrook voor al het verkeer. Deze uitbreiding maken we mogelijk door de bus in de richting van het Capelseplein mee te laten rijden met het andere verkeer. En dus niet meer op een aparte busbaan. Op deze manier benutten we de bestaande rijbaan. In de uitwerking hebben we uiteraard aandacht voor de geluidseffecten en waar nodig treffen we daarvoor maatregelen. In de richting van Krimpen blijft de busbaan wel behouden.
  • Ook zal de maximumsnelheid op de Abram van Rijckevorselweg ten westen van het Capelseplein verlaagd worden van 70 naar 50 kilometer per uur. Dit is belangrijk voor de leefbaarheid van de omwonenden. Daarnaast worden verschillende kruispunten in de omgeving van Capelle en Krimpen verbeterd.
  • Geen nieuwe voetgangers- en fietsverbinding over de Hollandsche IJssel. We onderzochten ook of een nieuwe voetgangers- en fietsverbinding over de Hollandsche IJssel mogelijk was. Na onderzoek is besloten dat dit geen onderdeel meer uitmaakt van het maatregelenpakket. We hebben een moeilijke keuze moeten maken in tijden van financiële schaarste. Er is geen budget om zowel de maatregelen op de Algeracorridor als de fietsverbinding uit te voeren. We kiezen er daarom voor om alleen het project Algeracorridor volledig uit te voeren.

Vervolgproces

In het najaar start de aanbesteding voor een ingenieursbureau dat de uitwerking begeleidt. Inwoners en belanghebbenden worden uiteraard betrokken in deze uitwerking.

Het begin van de aanpak Algeracorridor

De aanpak van de Algeracorridor is een aantal jaren geleden begonnen als onderdeel van een groot project om regio Rotterdam bereikbaar en leefbaar te houden. Dit project had de naam MIRT- Verkenning Oeverbindingen regio Rotterdam. Meer informatie over de MIRT-verkenning staat op de website www.oeververbindingen.nl. De files hebben verschillende oorzaken. Zo moet de Algerabrug regelmatig open voor schepen. Daarnaast zorgen de verkeerslichten voor flinke files. Niet alleen vanuit Krimpen maar ook vanuit Capelse wijken als Middelwatering en Oostgaarde. Door de verkeersdrukte is er geluidsoverlast voor omwonenden. Ook hebben zij last van sluipverkeer, dat de drukke 'Algeracorridor’ wil ontwijken.

Informatiebijeenkomsten januari 2024

In januari 2024 zijn er twee informatiebijeenkomsten geweest over de Algeracorridor. Tijdens deze bijeenkomsten is onder andere verteld over de stand van zaken en de planning op dat moment. Aanwezigen konden vragen stellen en er was een presentatie. De presentatie kun je op deze pagina downloaden. Verslagen van de bijeenkomsten kun je ook onderaan deze pagina downloaden. Hierin staan ook de gestelde vragen en de reactie hierop van de gemeente. De gemeente houdt in het najaar van 2024 opnieuw een informatiebijeenkomst om bewoners en weggebruikers mee te nemen in de stand van zaken en de doorkijk te maken naar de komende jaren.

Andere maatregelen regio Rotterdam

Binnen het project MIRT Oeververbindingen Regio Rotterdam zijn ook maatregelen gekozen voor de verbetering van de doorstroming op de A16. Er is gekozen voor een brug tussen De Esch en Feijenoord. Al deze maatregelen zorgen samen voor een betere bereikbaarheid van werk, scholen en andere voorzieningen in onze regio.

Downloads

Meer weten over dit project?
  • Dhr. (Sjors) Honders, Senior Beleidsadviseur Mobiliteit

Nieuws